недеља, 14. август 2016.

I think, I think 10 - Postajem li poslednji izdanak filozofske elite ?



Ne znam kako ni zašto,ali dok sam čitala poglavlje u knjizi i naletila na ovu rečenicu,znala sam da moram da napišem post na ovu temu. Filozofska knjiga je čudo i bukvalno otvara oči,natera vas da mislite a kako je Dekart rekao : Mislim dakle postojim. Postala sam rob Alberta i Sofije,Hilde i majora. Postala sam rob njihovih života. Zaljubila sam se u filozofiju i sam njen razvoj. I dok sam danas prelistavala zadnje stranice ovog savršentva,na pamet mi je došla ova ideja. Pa hajde da je realizujemo,dok mi je ona još sveža i prisutna. 




Priroda. Zna li neko definiciju prirode ? U prošlosti,mnogi naučnici pokušali su da definišu prirodu i sami njen razvoj. Još u doba kad su ženska prava bila na najnižem nivou i kad je crkva imala najžešći uticaj na običaje i kulturu,prvi filozofi postavljali su  pitanja o prirodi,natrprirodnim silama,svetu 'ideja'. Pitali su se ko smo mi,kako smo nastali i živimo li zaista samo jedan život ? Postoji li kalup po kojem je napravljena svaka moguća stvar isto kao što postoji kalup kolača ? Da li je oblik kokoške,stariji od nje same ? Je li zaista moguće da je pronalazač putera bio samo malkice srećniji jer mu je na pamet samo pala ideja koju je Bog usadio svima nama ? Je li zaista sve tako jednostavno ili možda čak i složenije od nas samih ? 



Sva ova pitanja nisu se menjala vekovima,ali su odgovori bili sve samo ne isti. Svi su njegovali svoja iskustva i trudili se da ljudima nametnu njihove teorije. Mnoge je to koštalo. Kažnjavani su novčano,pretvarani u robove,dok su najgore prošli oni na vešalima u centru grada. Ali nisu odustajali. Javljali su se prvi filozofi ženskog roda i pored činjenice da su u istoriji ostale nepoznate i gotovo neobeležene,nisu odustajale. Od nedeljive čestice koja se prva razvila,došli smo do teorije da je ona deljiva i nazvali je atom. Istraživali smo galaksiju,zakoračili na mesec i kako je Amstrong tada rekao,bio je to stvarno jedan mali korak za čoveka,ali veliki za čovečanstvo. I sa istorijom dugom nekoliko miliona godina,sada smo mi ovde. Slobodni,iako naši preci to nisu bili. I da li nas to čini stvarno robovima ? Da li  danas,naša sloboda predstavlja okove koje nas vezuju ? 




Živimo. Misteriozna teorija života još ostaje na tavanu svih onih zaboravljenih filozofskih pitanja. Niko ne zna kako ni zašto,ali živimo. Svakog dana,vidimo preko 1000 objekta,upoznamo toliko osoba i opet se uveče prepustimo nekom nesvesnom stanju. Sve dok se jednog dana iz tog besvesnog stanja nikada i ne probudimo. I tako ide to sve u krug. Od rođenja pa sve do smrti,trudimo se da postanemo neko i nešto. Zauzimamo se za sebe. Pravimo greške i odgovaramo zbog njih. I ta sloboda da sve napravljeno snosimo sami,ponekad nas toliko bocne da duboko klonemo duhom. 

Bog je tvorac svih nas i svi ljudi veruju u to. Na svetu ima toliko religija,ali ja verujem da svi mi verujemo u istog Boga kome smo dali toliko različitih imena. Još u prošlosti se mogu pronaći razne borbe zbog religija a sami smo svedoci da oni i dan danas traju. Zašto je to tako i zašto bar jednom ne naučimo nešto iz prošlosti ? Nikad neću znati,ali jedno je sigurno. Bog nas sve gleda,kako se borimo sami protiv sebe upravo za njega. Isto,kao da vojskovođa gleda svoje vojnike kako se okreću jedan protiv drugog.



Filozofi su verovali u mnogo teorija i imali jako puno pitanja. Veliko među njima bilo je pojam smrti. Je li smrt stvarna i da li je bolest Božja kazna ? Da,bolest jeste Božja kazna ali svaka kazna se može umanjiti ili ukinuti isto kao što i za svaki bolest postoji lek. Znam,nije za svaki bolest još pronađen odgovarajući lek,ali je to samo zato što ljudi nisu dovoljno pametni da ga pronađu. Što znači da će neke buduće generacije uspeti u tome,samo jer će biti inteligentnije od nas,baš kao što smo mi pametniji od nekih prošlih generacija. 



Kako se knjiga bližila kraju,imala sam osećaj da se i moj kurs koji sam pohađala zajedno sa Sofijom,završava. Vidno tužna zbog te činjenice,brzinu sam čitanja smanjila do maksimalnog. Mogu se zakleti u činjenicu da bih ovu knjigu pročitala bar još jedanput,da nije bilo krajnje vreme da knjigu vratim drugarici. Justejn Gorder je odradio sjajan posao,mešajući Hildu i Sofiju. Dok je Sofija izgubljeno primala razglednice posvećene Hildi,nije ni slutila da ista ta devojčica upravo čita knjigu o Sofiji. I sve tako misteriozno i filozofski sjajno,nateralo me je da noćima ne zaspim. Da sanjam o tom nekom vremenu,sanjam Sokrata i Demokrita. Sanjam Platona i Aristotela. I na kraju,zapitam se : Jesam li ja to poslednji izdanak filozofske elite ? 

9 коментара:

  1. Cudno je koliko sam se puta i ja zapitala ovaapitanja i isto toliko puta pokusala da odgovorim na njih ili bar delimicno odgovorila na njih.Jako inspiritivan post 💗

    beautyandstylebyemma.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Svima nama padnu ovakva pitanja na pamet. I svaki se odgovor,bar i polovičan ili skroz pogrešan,računa. Hvala ti :)

      Избриши
  2. zaista jako, jako inspirativno. Drzala si me skoncentrisanu sve vreme. takođe sam i sama pokusala da odgovorim na neka od ovih pitanja, n neka uspesno, a na neka ipak ne. :) Divno, Alia! :)<33

    www.marsyly.com

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala,Marso. Važno je da si pokušala,jer je i tvoje mišljenje možda drugačije pa su i odgovori takvi :)

      Избриши
  3. Veoma veoma veoma inspirativno.Mislim da ne postoji osoba koja se nije zapitala na makar jedno od ovih pitanja.Sto se tice pronalaska lekova procitala sam skoro jedan vrlo dugacak i detaljan tekst o tome.Sustina tog teksta bila je da se lek za bilo koju bolest moze pronaci u bilo kom trenutku,ali se to ne radi,jer farmaceuti i apoteke nebi imale vise koristi.Dugo sam razmisljala o tome i ovo ima smisla.Sve u svemu tvoj post je zaista predivno napisan ♥♥♥

    http://tiannafashonandstyle.blogspot.rs

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti. Da,ima smisla i skoro da mogu shvatiti ono što si napisala. Lek nije nemoguće pronaći,naprotiv,veoma je verovatno da nam je on ispred nosa. I sve dok se takav bezobrazluk nastavi,na milione života odnosiće bolesti..

      Избриши
  4. Odličan post, jako mi se svidja tema koju si odabrla i način kako si napisala post. Ako želiš posetiti moj blog ili pročitati moj zadnji post klikni ovde.

    -Šehada xx

    ОдговориИзбриши